1. Strategie marketingové komunikace, postup její tvorby - konkrétní podoba komunikačního mixu závisí ve velké míře na tom, zda podnik klade větší důraz na strategie TAHU nebo TLAKU
Strategie TAHU (=PULL = protahovací) založena na komunikaci, jež má vytvořit poptávku na straně spotřebitelů - uplatňuje se u spotřebního zboží předpoklad - spotřebitel motivovaný hlavně reklamou a PP bude výrobek žádat u maloobchodníka, který se obrátí na velkoobchodníka a ten na výrobní firmu spotřebitelská poptávka tak obrazně protáhne produkt celým distribučním systémem
Strategie TLAKU (= PUSH = protlačovací) komunikace s distribučním řetězcem, jehož články jsou osloveny zejména obchodními zástupci firmy a motivovány PP obchodu podpora osobního prodeje; podpora výrobků na cestě ke konečnému spotřebiteli nástroje: společná reklama, obchodní slevy, podpora a motivace prodejců, u mezičlánků distribuce výrobek je tlačen do distribučního systému, jehož články posléze samy propagují výrobek svým zákazníkůmspotřebitelská poptávka tak obrazně protáhne produkt celým distribučním systémem átí na velkoobchodníka a ten na výrobní firmu
Tvorba strategie
1. Určené příjemce zprávy = identifikace cílové skupiny 2. Stanovení cílů komunikace a určení očekávané reakce 3. Stanovení zprávy = výběr sdělení 4. Výběr komunikační cesty 5. Rozhodnutí o skladbě komunikačního mixu 6. Zpracování rozpočtu na marketingovou komunikaci 7. Zabezpečení zpětné vazby a systémy měření účinnosti
1. Určené příjemce zprávy = identifikace cílové skupiny - potencionální zákazník, skuteční uživatelé - cílový segment působí na CO se bude sdělovat, JAK, KDY a KDE, KDO bude sdělovat, Cílový segment - stávající, potencionální zákazníci, ovlivňovatelé a rozhodovatelé