Komunikace - veřejné dopr. prostředky, spojení, dorozumívání - prostor ke spojení dopr. prostředky - filozoficky ve významu individualistický kontakt mezi lidmi chápán jako vzájemná souvislost vybudovaná na odlišnosti a neopakovatelnosti jednotlivé osobnosti
Druhy komunikace: - osobní (individuální) - neosobní (masová, hromadná, tisk, TV)
Teorie komunikace: - komunikace jako sdělení - výzkum v 40. letech v USA (C.Shannon pro F.Bell Telephone definoval matematickou teorii komunikace), modely nebraly v úvahu psychologické aspekty chování příjemce informací - na výzkumy C.Shannona navázal Norbert Wiener (1894-1964) - (Kybernetika: Řízení a komunikace v živých organismech a ve strojích). Kybernetický pohled na komunikace - rozvoj informační a výpočetní elektroniky - Zpětná vazba v procesu komunikace. Problém zpětné vazby - předmět výzkumů v období 2. SV - kontrola úspěšnosti zaměření - 1968 H.D.Lasswell - komunikace jako schématický proces
Lasswellovo komunikační schéma
říká jakým kanálem KDO CO (s jakým efektem) KOMU
- další teorie již zapracovaly poznatky psychiatrie, psychologie, komunikace zahrnuje verbální i neverbální složky - sémiotika - nauka o znakových soustavách, problém vzájemného vztahu mezi výrazem a obsahem
Marketingová komunikace - promotion Def: Každá forma komunikace, kterou používá organizace (podnik) k informování, přesvědčování nebo ovlivňování spotřebitelů, prostředníků a různých částí veřejnosti
PROMOTION - součást MR mixu „4P“ - product, price(cena), place (distribuce), promotion (propagace)
Komunikační mix: Reklama - každá placená forma nepersonální prezentace a podpory myšlenek, výrobků nebo služeb, které vykovává identifikovaný sponzor Podpora prodeje - krátkodobé podněty, které zvýší nákup nebo prodej výrobků nebo služeb Public relations - vytváření a pěstování dobrých vztahů k veřejnosti prostřednictvím příznivé publicity, která zdůrazňuje dobré image firmy a odvrací nepříjemné a jinak škodlivé události, zprávy,… Osobní prodej - přímá komunikace a pěstování obchodních vztahů mezi 2 nebo několika osobami s cílem prodat produkt a vytvářet dlouhodobý pozitivní vztah posilující image + Přímý marketing - využívání poštovních zásilek, telefonu, faxu, emailu nebo internetu pro přímé předávání sdělení a získávání přímých reakcí od zákazníků, průzkum jejich názorů (katalogy poštovní zásilky, telemarketing, elektronické nakupování, zasálání info emailem, faxem, telefonické rozhovory,…)