1) Vnější vlivy na podnik - okolí podniku Okolí: a) Přírodní podmínky - dosažitelnost zdrojů, b) infrastruktura, c) existence trhu d) legislativa - omezení, žp. 3 bubliny: 1. Nepřímé okolí (politické, ekonomické, sociální, technologické) 2.Podnik, 3. Přímé okolí: konkurence, věřitelé, dodavatelé, zákazníci Podnik je spojen s trhy: a) ZBOŽÍ, SLUŽEB, VÝROBKŮ = výstupy podniku (transformované vstupy „b, c“) b) KAPITÁLU - zdrojů podnikání (peněžitých / nepeněžitých) c)PRÁCE Podnik a okolí se vzájemně ovlivňují Þ povinnosti podniku Þ chování podniku PODNIK versus STÁT - vyžaduje od podniku chování dle zákonů a norem, vynucuje ho a kontrolu SAMOSPRÁVA - místní = sociální infrastruktura (ZAM podniků)- zájmová = odbory, agrární komory, svaz průmyslu - technická = inženýrské sítě, technická infrastruktura sídla OBCHODNÍ OKOLÍ - vstupní činnosti- transformační činnosti- výstupní č. DOMÁCNOSTI + obr papír Vlivy vnější a) Mikroprostředí - partneři, zákazníci, konkurence, veřejnost b) Makroprostředí - ekonomické, demografické, přírodní, technologické, politické, kulturní Konkurence - možno částečně ovlivňovat aktivitami firmy - prodej výrobku, který se liší od konkurence konstrukcí, designem, kvalitou, cenou, reklamní kampaní, místem prodeje atd. - ovlivňování např. agresivní reklamou, snižováním cen v létě a v zimě, osobním prodejem Partnerské firmy dodavatelé - firmy, které prodávají své produkty či poskytují služby,které podnik potřebuje pro plnění cílů - výhodnější mít více dlouhodobých partnerů zprostředkovatelé - jsou osoby či firmy, které vyhledávají zákazníky. Projednávají s nimi možnost prodeje zboží, sami ale zboží nekupují dopravci - silniční, železniční, vodní, letecká firmy pro skladování firmy poskytující marketingové služby - reklamní agentury, poradenské firmy zabývající se komplexními market. službami, firmy zabývající se průzkumem finanční instituce - banky, pojišťovny