1.Jak vznikají (čeho jsou důsledkem) inovační příležitosti Na prahu 21. století začíná nové kolo konkurenčního boje na globálních trzích - závod o dlouhodobou prosperitu všech organizací. Uplatnění nového pohledu na budoucnost: odhadnout dostatečně přesně investice potřebné na uspokojení nových zákaznických potřeb, požadavků a přání. Do hry vstupují nové obory jako informatika, materiálové a genetické inženýrství. Vyzyvatelé - firmy, které předbíhají vývoj a mění pravidla hry. Váhavci - jsou pozadu za tempem probíhajících změn, usilují o zachycení tempa vývoje a spoléhají na externí pomoc.
2.Co je považováno za inovaci (definice) Nový způsob využití existujících zdrojů firmy k získání nových podnikatelských příležitostí a zvýšení výnosů z podnikatelských aktivit firmy. Investice je vytvoření něčeho nového, výsledek kreativity pracovníků firmy, není to jen technologický proces, musí být zaměřeno na zákazníka a nabídnout mu vyšší hodnotu, musí současně dojít ke zvýšení výnosů z podnikání firmy.
3.Co rozumíme „optimalizací podnikatelských procesů“?Může zabezpečovat trvalé zvyšování výnosů z podnikání? Optimalizace podnikatelských procesů je účinným nástrojem zvyšování efektivity podnikání firmy jen do té doby, pokud nedojde k potřebě změny kriteriální funkce nebo okrajových podmínek (anebo obojího) kvůli změnám situačního rámce, ve kterém optimalizace probíhá.
4.Čemu , z pohledu vývoje v jeho okolí, musí podnikatelský subjekt věnovat trvale pozornost , chce-li být dostatečně pružný ve svých reakcích? - správná interpretace průběhu vývoje - dopady vývoje na dosavadní podnikatelskou strategii - z průběhu vývoje vyplývající nutnosti změn interních programů a politik - vnějším vývojem vyvolaným požadavkům na změnu firemní kultury a postojů lidí
5.Charakterizujte metodologii kreativního myšlení TRIZ Metodologie TRIZ vychází z uplatnění prioritní pozornosti vůči charakteru a vlastnostem existujícího produktu, může výrazně rozšířit inovační schopnosti firmy při přípravě podstatných inovací a zkrátit délku jejích inovačních cyklů. - co je podstatné pro účelnost existujícího produktu? - co může být odstraněno, co přidáno a co jinak začleněno? 1.pohled eliminace - odejmout prvek a nahradit ho lepším 2.pohled znásobení - prvek znásobit, ale ne pouze kvantitativně, musí být změna kvality produktu 3.pohled rozdělení - sestavit jinak nebo část komponent nechat mimo nový produkt 4.pohled rozšíření - rozšířit funkci již stávajícího produktu 5.pohled provázanosti - provázat vlastnosti s okolím