1. ÚVOD Téma „Spotřební chování obyvatel“ jsem si vybral z toho důvodu, že toto téma nás obklopuje každý den, i když si to většina lidí vůbec neuvědomuje. Člověk hraje v průběhu života mnoho rolí. Je dítětem, kamarádem, rodičem, sousedem nebo šéfem. A také především spotřebitelem a zákazníkem. I když si to většina lidí vůbec neuvědomuje, tak nás tato role provází po celý život. Od chvíle, kdy se narodíme a někdo nám pořizuje naše první oblečení, až po pořízení věcí posledních, o kterých opět rozhoduje někdo za nás. Ale největší část našeho života se rozhodujeme sami. Každý z nás se rozhoduje na základě jiných kritérií, jiného vkusu a jiných motivů. Jde o to porozumět tomu, co se děje okolo nás i v nás, a dokázat to ovládnout. Každý z nás se pokouší formulovat si otázky týkající se světa kolem něho, porozumět prostředí kolem sebe i sobě samému a rozhodovat o tom, jak žít vlastní život. Svět spotřebního chování - svět, ve kterém všichni žijeme, ovlivňuje nás a my zpětně působíme na to, co „nabídne“ on nám, jak dokáže uspokojit naše potřeby, aby nešlo jen o primitivní konzum. Co všechno nás jako spotřebitele ovlivňuje? Jakou roli hrají naše duševní vlastnosti, životní zkušenosti i to, jak na nás působí druzí lidé, od koho si dáme poradit a proč právě od těchto lidí, to je další téma k zamyšlení. Význam psychologických poznatků pro poznání role člověka jako zákazníka či spotřebitele je zřejmý. Zákazník a uspokojování jeho potřeb je na jedné straně ve středu zájmu marketingu, ale je důležitý i pro nás jako jednotlivce pro poznání a pochopení jedné z životních rolí. Pro pochopení toho, co člověk potřebuje, co to pro něho znamená, protože dávno už víme, že člověk nepotřebuje mobilní telefon, ale chce se domluvit s kamarádem z vedlejší ulice i s tetičkou ze Slovenska...