1. Komplexní pojetí jakosti, zákaznické postoje k jakosti. Pro zabezpečení jakosti je důležité vědět: - kdo je našim zákazníkem - jaké má potřeby - k jakému účelu bude náš výrobek používat
Jakost = hovoříme o ní v souvislosti s přežitím firem na trhu Výrobky se stávají složitějšími a tím i zranitelnějšími, proto musíme jakost chápat co nejkomplexněji.
Komplexnost se projevuje v: - zákazník hodnotí jakost nejen u výrobků či služeb , ale u jakéhokoli produktu, který slouží k uspokojování jeho služeb - jakost je chápána jako způsobilost vyhovět přesně definovaným požadavkům zákazníka, ale i jeho nevysloveným potřebám, zájmům, přáním - při uspokojování potřeb se vychází z co nejkomplexněji chápaného problému zákazníka - usiluje se o soulad se zákazníkovými požadavky nejen v okamžiku prodeje výrobku či realizace služby, ale po celou dobu užívání včetně likvidace.