1.MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ - plánování,situační analýza, stanovení cílů a strategií, marketingový program, marketingový plán, realizace, kontrole
Klíčová marketingová rozhodnutí se uskutečňují na úrovni vrcholového řízení podniku v rámci procesu strategického řízení. Při definování poslání podniku je nezbytné vymezit okruh potenciálních zákazníků, na kt. se chce podnik zaměřit, specifikovat prostředky jimiž chce tyto potřeby uspokojovat - nutný požadavek rozvoje podniku - proces marketingového řízení můžeme rozdělit na plánování, realizaci, kontrolu
Plánování - dospět k náležité součinnosti všech složek podniku při jeho budoucí podnikatelské činnosti. - Neexistuje jednotný přístup - musí být vždy přizpůsoben specifikám podniku
Tři zákl. kroky v jeho procesu: 1. situační analýza - analýza výchozího postavení podniku v daném marketingovém prostředí a analýza příležitostí a předpokladů podnikání 2. stanovení marketingových cílů a formulování marketingových strategií, nastiňující cesty k dosažení stanovených cílů 3. sestavení marketingových programů a vypracování rozpočtu nákladů na krytí marketingových akcí podkladem pro m.plánování jsou výsledky marketingové analýzy a m. prognózování, dále komparativní analýza nákladů a analýza jednotlivých m. nástrojů i celého m. mixu. Výsledkem je m. plán, dostatečně pružný
Situační analýza Vychází se ze současného stavu m. situace a uskutečňuje se odhad budoucího vývoje Při deskripci m. situace je předmětem zájmu: - vývoj trhu celkem i podle jednotlivých tržních segmentů, potřeby a požadavky zákazníků, jejich názory, postoje, chování - vývoj prodeje, cen a zisku podle skupin výrobků a hlavních druhů výrobků, podle jednotlivých m. cest a podle teritorií - identifikace konkurentů podniku k odhadu budoucího možného vývoje se obvykla uskutečňují: - prognózy prodeje zahrnující : prognózy prodeje vlastních výrobků, odvětví nebo oboru - prognózy tržního podílu: vlastních výrobků, konkurenčních výrobků, relativního tržního podílu(poměru prodeje výrobků podniku k prodeji největšího konkurenta v odvětví) - prognózy zisku a prodeje: celkem i podle jednotlivých tržních segmentů, odhady nákladů na výrobek