1. Jaký je obecný princip managementu změny, posloupnost kterých prvků obsahuje? Co musíte brát v úvahu při určování potřeby změny? Které kroky zahrnuje příprava a realizace změny? Co je cílem přijetí a stabilizace změny?
Management změny
Změna je jedinou jistotou.
Změna/inovace - pozitivní, ale i negativní kvantitativní či kvalitativní posun prvků ekonomického organizmu nebo vztahů mezi nimi. Podle objektu, jehož se změny týkají, rozlišujeme změny věcné a změny řízení. Management změny (management of change MoC) - směr managementu spočívající jednak v připravenosti reakcí na vnější či vnitřní podněty (pasivní aspekt) a jednak zaměření na volbu změny, její pružnou přípravu, realizaci a využívání (aktivní aspekt).
Obecně je tvořen 3 hlavními fázemi - Určení potřeb změny - Příprava a realizace změny - Přijetí, stabilizace změny.
Určení potřeby změny
První okruh spočívá ve vytipování změny, tzn. v zjištění, jaká změna je pro organizaci nebo její část nutná. Obecně je pro tohoto bodu třeba splnit následující podmínky.
- Vědět - předpokladem změny je vše co se změnou souvisí, co ohrožuje organizaci, jaké příležitosti se naskýtají, co je příčinou problémů, co je podstatou vlastní změny, jaká přínosy lze očekávat, atd. Pokud o změně nic nevím, je těžko realizovatelná. - Chtít - jednoznačný postoj managementu nezpochybňující nutnost změny a její realizaci je další podmínkou na prahu rozhodování o potřebě změny. Ze zkušeností vyplývá, že důvodem tohoto postoje je buď: krize - změna vyplývá ze závažných nedostatků, nebo vize - přesvědčení o výhodnosti provedení změny pro prosperitu organizace. - Umět - mít příslušnou kompetenci k prosazení změny s ohledem na její charakter, zvláště na její závažnost a nákladnost. - Věřit - Přesvědčení o správnosti uskutečnění změny i v případě nezdarů.
Příprava a realizace změny
Je-li rozhodnuto o potřebě změny, před řídícími pracovníky stojí úkol zabezpečení přípravy a realizaci změny. Manažerské aktivity v tomto případě se týkají:
- Zabezpečení příslušných zdrojů - realizace řady změn není možná, aniž by byly vyčleněny určité zdroje - finanční, personální, kvalifikační, materiální,apod. Tato úloha přísluší vždy managementu, jehož se změna týká, pokud si ho neschválil top management. - Vlastního řízení procesu změny - od její přípravy, naplánování, realizace, kontroly, atd. se bude lišit v závislosti na charakteru připravované změny, její náročnosti, závažnosti atd.