Registrace | Přihlásit

Seminární práce: Management - Jakost - seminární práce

Skrýt detaily | Oblíbený
Náhledy Náhledy Náhledy
Úvod

Všichni se shodují na tom, že nízká jakost produktů je pro podnik špatná. Z marketingového hlediska je však problém složitější. Na jedné straně zákazníci, které podnik napálí nízkou jakostí svých produktů, se zpravidla již nevrátí a svou získanou zkušenost si nechají pro sebe, ale na straně druhé se jakost také spojuje s cenou a náklady. Požadavek, aby za nízkou cenu byla nabízena vysoká kvalita, se zpravidla překládá jen v reklamě. Marketingoví odborníci dnes říkají kvalitní výrobek bude ten, který plní svůj základní užitek pro zákazníka. Bude-li zákazník kupovat lano ke kladkostroji, pak jeho jakost posuzuje podle pevnosti a povrchové odolnosti. Budeme-li je nabízet v barevném provedení, v krásných obalech, ale s nižšími pevnostními charakteristikami, asi o jakosti nepřesvědčíme, i když ho mnozí označí jako „krásné lano“. Přitom nelze barevnou úpravu ani obal z charakteristiky jakosti vyřadit. Musíme tedy jakost blíže definovat. Proto marketingoví odborníci doporučují, aby byla jakost dokládána podpůrnými důkazy (zde pevnostní charakteristiky).

V konkurenčním prostředí musí každý podnik počítat s tím, že jakost jeho produktů bude vzájemně poměřovaná a hodnocena. Přestává za této situace působit síla značky, která bývala rozhodujícím faktorem pro koupi.

Významnou úlohu vzhledem ke kvalitě produktu hrají náklady. Žádný podnik nemůže dlouho dotovat kvalitu a tedy nebude-li umět snižovat náklady a přitom nabízet kvalitní produkt, bude mít značné problémy a nepřežije. V konkurenčním prostředí hraje ten, kdo nabídne kvalitu za přijatelnou cenu. Uvedené skutečnosti se netýkají jen hmotných produktů, ale i služeb. Služba je přitom často spojována s výrobkem, ale v řadě případů je samostatným produktem. Patří sem např. služby servisní, opravárenské, osobní a řada dalších. Z hlediska spotřebitelského marketingu je služba vnímána jako speciální produkt, u kterého vedle kvality provedení vnímáme i profesionalitu, osobní přístup, rychlost, ochotu vyhovět, atd.

Obecně lze konstatovat, že podnik vždy silně ovlivňuje trh kvalitou výrobků a služeb a také rychlostí, jak reaguje na požadavky zákazníků.
Hodnocení (0x):