Pokud pohlédneme na věci veřejné v moderní demokratické společnosti jako na věc společné volby, pak máme nepochybně pravdu. Pro výkon správy věcí veřejných v měřítku dnešních států západního typu je nutná volba dočasných vládců, kteří by pak měli reprezentovat názor těch, kteří je prve demokraticky zvolili. Základní funkcí voleb je tedy nepochybně funkce legitimační. Z toho plyne integrační funkce voleb, kdy dochází ke sjednocení názorů jinak třídně, politicky, nábožensky nebo národnostně rozděleného voličstva. Mechanika a systém delegování těchto demokraticky zvolených vládců s dočasně propůjčenou mocí je velmi zajímavou otázkou, která však ve své jen zdánlivě primitivní povrchní jednoduchosti stále zůstává bez nalezení dokonalého finálního řešení. Současné možnosti, jakým se řeší delegování moci na základě demokratického principu, stále mají řadu nevýhod a nedokonalostí. V současnosti jsou zvolené způsoby pouze dobré, méně dobré a nebo špatné. Dokonale spravedlivý způsob řešení v tomto případě podle soudobých poznatků neexistuje a pravděpodobně ani existovat nebude. Nejlepší ochranou demokracie je její úspěšná činnost v rámci zvoleného volebního systému.