Cíl výzkumu: Zjistit, do jaké míry je na základních školách rozšířená šikana a jaká je její nejčastější podoba.
Hypotézy:
1. Různé formy šikany mezi dětmi jsou přítomné na všech základních školách. 2. Šikana má svůj původ v lidské přirozenosti. 3. Intenzita šikany je přímo závislá na inteligenci, na kvalitě vzdělání a na všeobecném rozhledu zúčastněných a na rodinném zázemí. 4. Šikana má zpětný přímý vliv na kvalitu výuky a na vývoj osobností zúčastněných. 5. Šikana je přímo závislá na tělesných dispozicích zúčastněných 6. Je možno očekávat, že fenomén šikany ve výhledové době nevymizí, vymizí - li někdy vůbec
Metody:
1. Statistická metoda - Projeví se jako matematické převedení získaných údajů v relevantní hodnoty, které jsou schopné popsat současný stav. 2. Historiografická metoda - zkoumání historických východisek se současným stavem umožní predikci dalšího vývoje.