1) Úvod do předmětu, podnik, cíle podniku, okolí podniku, podstata podniku a podnikání, založení podniku, vývoj podnikové ekonomiky, typologie podniků, podnik v procesu globalizace.
Podnik - základní jednotka v níž je realizovaná výroba nebo jsou poskytovány služby - může mít po právní stránce různou formu, která odpovídá charakteru výroby nebo služby a požadavkům, reps. představám podnikatele - pojem podnik je v obchodním zákoníku chápán jako objekt právních vztahů - podnikem se pro účely zákona rozumí soubor hmotných, jakož i osobních a nehmotných složek podnikání
Cíle podniku - primární cíle - maximalizace zisku (dnes už se spíše jedná o maximalizace hodnoty podniku tzv. Shareholder Value - současná hodnota podniku je hodnota očekávaných budoucích zisků diskontovaných k současnosti pomocí vhodné diskontní míry
- takto vyjádřený primární cíl podniku můžeme považovat za obecný cíl podnikání
- maximalizace Shareholder Value = maximalizace ukazatelů MVA a EVA
MVA (market Value Added) = tržní hodnota podniku - obchodní kapitál (cílem podniku je, aby bylo MVA kladné) EVA (Economic Value Added) = rozdíl mezi provozním hospodářským výsledkem po zdanění a náklady na kapitál - ekonomická přidaná hodnota - cílem podniku je její tvorba