1. Marketingová prostředí a nástroje jejich analýzy
- Mikroprostředí - Makroprostředí
Mikroprostředí - patří sem faktory, které může podnik využít a ovlivnit - faktory : daný subjekt - podnik, firma, organizace, zákazníci, dodavatelé, distribuční články, konkurence
Makroprostředí - patří sem faktory, které nemůže podnik ovlivnit - faktory : sociální, technické a technologické, ekonomické, politicko-legislativní ( STEP )
Prostředí: - Blízké - Širší - Vzdálené
Vzdálené ( externí ) prostředí - nelze být podnikem přímo řízeno, ani ovlivňováno - faktory vzdáleného prostředí - STEEP analýza - Sociologické : rozložení obyvatelstva, porodnost, očekávání zákazníků, životní styl - Technologické : výkonnost informačních komponentů, globalizace a IT - Ekonomické : reformy, DPH, daňová politika, vstup do EU, úroková míra, inflace - Ekologické : mezinárodní dohody o ochraně ŽP - dotace, fondy na ochranu ŽP - Politicko-právní : vládní politika, bezcelní zóny, daňové prázdniny, investiční pobídky, právní normy, dohody o volném obchodu
Analýza vzdáleného prostředí je důležitým základem marketingových průzkumů, zejména máme-li otevírat nové trhy. I u analýzy širšího prostředí je důležité monitorovat jednotlivé faktory průběžně. Známá je analýza PEST : politické a právní, ekonomické, sociální a kulturní, technologické prostředí.