Vývoj lidstva za poslední dvě století provází obecně bouřlivý rozvoj vědy a techniky. Výsledkem rozvoje je vznik mnoha nových vymožeností, které usnadnily život lidstva. K těm nejdůležitějším patří motorizace dopravy. Lidstvu motorizace na jedné straně pomohla znásobit jeho síly a možnosti a uspíšit společenský pokrok. Na druhé straně však s tímto rozvojem přinesla motorizace i své negativní stránky. V počátcích rozvoje motorizace nebyly negativní vlivy tak patrné. Nyní, kdy motorizace dosáhla v rozvoji masovosti, jsou již zřejmé výraznější změny chemických a fyzikálních vlastností v atmosféře, vodách i půdě, tedy celém životním prostředí planety. Tyto změny pak poškozují a ničí ekosystémy planety. Ekologické zatížení některých oblastí planety dosahuje neúnosných rozměrů a motorizace dopravy zde hraje významnou negativní úlohu.
Doprava a používání automobilů je nedílnou součástí každodenního života nás všech. Správné a efektivní využití všech dostupných druhů dopravy nám velmi usnadňuje život a šetří spoustu času. Důležité je, abychom nezapomínali na negativa, která nám provoz motorových vozidel přináší, zvláště pak znečišťování ovzduší a to hlavně ve městech.
Problém, který budeme v semestrální práci řešit, se zabývá složením emisí výfukových plynů vznikajících spalováním pohonných hmot v pístových spalovacích motorech. Jednotlivé emise jsme rozdělili na škodlivé a neškodlivé a zároveň jsme shrnuli vlivy těchto složek na životní prostředí a zdraví člověka. K tomu, abychom mohli přesně určit množství emisí, je důležité správně změřit podíl jednotlivých složek emisí ve výfukových plynech.
Cílem této práce je seznámit čtenáře se škodlivostí jednotlivých složek výfukových plynů. Současně by měl mít čtenář představu o jednotlivých způsobech měření a měřících přístrojích pro zjišťování podílu emisí výfukových plynů.