Proč se mediální výchovou zabývat? Stále více informací předáváno - prostřednictvím obrázků a zvuků (TV ..., e-mail, sms, billboardy) - elektronickými médii - musíme se naučit číst „jazyk“ obrázků a zvuků Média ovlivňují náš život např. tím, že: - reklamy působí na naše rozhodování - „timing“ televizních zpráv či urč. pořadu organizuje náš čas - útočí na náš vkus, působí na postoje a myšlení - umožňují rodičům „odkládat“ své děti - informují o veškerém dění u nás i v zahraničí - šetří náš čas vyhledáváním informací
Co je a není médium? Médium: - latin. původu = prostředník, prostředek či zprostředkující činitel - lze ho vnímat ve třech pojetích: a) široké: médium je vše, co je schopno na sebe poutat význam, který je médii přenášen. Média nejsou primárně komunikační povahy, mají spíše sociální vliv (peníze, čas, doprava, elektřina,..). b) užší: média již slouží primárně a záměrně ke komunikaci, ne však ke komunikaci masové (řeč, umění, způsob oblékání, architektura,…). c) nejužší: média jsou prostředky masové či mediální komunikace (tisk, televize, rozhlas, internet,…).