1. Didaktika, její postavení v systému pedagogických věd a vztah s didaktikou dospělých (andragogickou didaktikou).
HISTORIE Jan Amos Komenský - Didaktika Magna = Velká didaktika - podal v ní vynikající rozbor vyučování, ale řešil i problémy výchovnosti vyučování a organizace školské soustavy - pro Komenského byla didaktika souhrn mravní výchovy, zbožnosti, pedagogiky, pravidel organizace školy - základem byl pro Komenského talent,ale studium didaktiky může naučit dobře vyučovat Význam Komenského spočívá ve dvou základních přínosech: 1. ve vypracování nového teoreticko praktického modelu vyučování, který v různých variantách v podstatě existuje dodnes 2. hodnocení jeho didaktiky lze chápat nejen jako veškerou nauku o výchově, ale i jako snahu vytvořit z didaktiky teoretickou disciplínu funkční pro praxi - další didaktická díla: Škola hrou, Svět v obrazech a Metoda jazyků nejnovější Wolfgang Radke - 17. stol. - poprvé použil toto slovo - didaktiku chápal jako cestu k učení = jak učit - v jeho pojetí pojem didaktika = umění vyučovat (= něco, co je člověku dáno; vázal s talentem; zavrhoval, že by učil didaktiku) J.J. Rousseau - zvýrazňoval aktivitu žáka a spojení školy se životem J.H. Pestalozzi - ital, který položil základy didaktiky, spec. metodiky počátečního vyučování J.F. Herbart - středoškolská didaktika = pro tyto tři byla didaktika teorií vyučování Diesterweg - pojetí přirozeného, důkladného a systematického vyučování s uplatněním názornosti