Vzhledem k mnohovrstennosti dalšího vzdělávání dospělých se utváří budoucí věda o výchově a vzdělávání dospělých na interdisciplinárních a multidisciplinárních základech, využívajíc vedle přístupů filosofických, obecně pedagogických a andragogických, též přístupů psychologických, sciologických, ekonomických, politických, manažerských, bilologických, právních a etických.
Jde především o rozvíjení a uplatňování systémového přístupu v rovině: - empiricko-analytické - logicko-teoretické - komplexní
Empiricko-analytický přístup - zabývá se jednotlivými proměnnými ve vzdělávacím procesu (determinující, determinované a středně proměnné). Logicko-teoretický přístup - sleduje uplatnění komponent v systému z hediska jeho struktury, funkcí a procesů. Komplexní přístup - umožňuje ucelený přístup ke vzdělání dospělých v jeho nejrůznějších formách a projevech.
Uplatnění systémového a zároveň vývojového a srovnávacího přístupu umožňuje analyzovat jednotlivé komponenty systému vzdělávání dospělých i jejich vzájemné vztahy, zkoumat cíle, obsah, prostředky, metody, formy…
Snaha o vytvoření společnosti učení, znalostí, inspirativních myšlenkových proudů. Promítá se do oblasti teorie managamentu, HR managamentu, celoživ. Učení, profesního vzdělávaní dospělých, řízení lidských zdrojů aj.