Konec 19. stol. - charakter. Rys - jedinci vstupují do neosobních sociálních vazeb, cítí se sociálně izolovaní - oslabení tradičních svazků - nárůst racionality na úkor citových vazeb - rozvoj dělby práce Autorem pojmu MASOVÁ SPOLEČNOST je WILLIAM KORNHAUSER (rozvoj výrobních technologií => masová výroba a levná produkce velkého množství výrobků dostupného širokým vrstvám; koncentrace velkého počtu dělníků do městských aglomerací ==> vyvinula specifická komunikace - MASOVÁ KOMUNIKACE) - charakteristickým znakem mas. Společnosti je MASOVÁ KULTURA · kulturní vývoj a produkce určená pro masu lidí vycházející z jejich potřeb a vkusu · vytvářela se během dvou staletí spolu s rozvoje mechanizované výroby, městského života, demokratizace, masového volného času a všeobecné základní vzdělanosti · Dosáhla svého vrcholu v průběhu 20. stol. díky rozvoji filmu, později televize. (printová média - Benjamin Day - The New York Sun - penny press - soft bulvár) Nejznámější kritici mas. Kultury - intelektuálové z FRANKFURTSKÉ ŠKOLY (Adorno, Horkheimer, Habermas) - podle nich je masová kultura přímým produktem kulturního průmyslu - negativně hodnotili její standardizaci a komercializaci - kritizovali komodifikaci 19. a 1. pol. 20. stol. - masivní rozšíření tisku, rozhlasu, filmu a televize = hlavní prostředky masové komunikace, tzv. MASMÉDIA Role AUDIOVIZULÁNÍCH MÉDIÍ (v té době) · přenášení informací o společenském a politickém dění · určování životních trendů s puncem autority (zřejmé u komerčních reklam) · manipulace = tvorba filmových a televizních hvězd