1.Základní pojmy pedagogiky - viz. pedagogický slovníček - paidagogos - z řečtiny = vzdělaný otrok který pečoval o děti ze zámořných rodin anebo je alespoň doprovázel do školy
2. Pedagogické koncepce (herbatismus, pedocentrismus....) - prakticismus = lpění na zkušenostech neopřených o znalost teorie - herbatismus = tradiční pedagogická koncepce (tradiční vyučování) - J.F. Herbart - vzdělávání má předávat člověku výsledky lidského poznání v systematické podobě - Vzdělávání se odehrává v organizačně uzpůsobených třídách, učitel především slovními a předváděcími metodami předává žákům vědomosti - úkolem žáka je zapamatovat sivědomosti a kdykoliv je opakovat - přincip učení žáků zde vychází z asocianistické teorie - systematické a ekonomicky výhodné - reformní pedagogická koncepce - John Dewey - pedagogické názory staví především na myšlenkách pragmatismu - Kritizuji tradiční vzdělávání - Tvrdí, že škola je pouze jiná forma života společnosti, naživotě společnosti se musejí podílet všichni účastníci - Učitel se stává poradcem, nejde o to, co si žák pamatuje,jako o to jak umí se svými vědomostmi a dovednostmi naložit, upouští se od encyklopedismu, systematičnosti, důraz se klade na vědomosti a dovednosti potřebné pro život