1. Základní pojmy pedagogiky viz. pedagogický slovníček paidagogos - z řečtiny = vzdělaný otrok který pečoval o děti ze zámožných rodin anebo je alespoň doprovázel do školy
2. Pedagogické koncepce (herbartismus, pedocentrismus) prakticismus = lpění na zkušenostech neopřených o znalost teorie Tradiční pedagogická (metodická) koncepce herbartismus = tradiční pedagogická koncepce (tradiční vyučování); „biflování“ (J.F. Herbart), systematické předávání výsledků lidského poznání, úkolem je si zapamatovat a kdykoliv zopakovat. Reformní pedagogická koncepce (J. Dewey) učitel je poradcem a organizátorem, klade důraz na vědomosti a dovednosti nutné pro život. Projektová metoda (stavba domu), žáci jsou vedeni ke komplexnímu poznání problematiky. Vznikly alternativní školy (např. waldorfská, montessoriovská, jenská, freinetovská, daltonská, atd.)
Pedocentrismus = spojován s reformní pedagogikou, tradicionalisté tvrdí že v reformní pedagogické koncepci se přeceňují možností dětí a je tedy potřeba výuku systematizovat.
Reformní hnutí - rozvinutí alternativní pedagogiky - alternativní školy (rozmanitost, narušují uniformitu státního školství - Škola waldorfská - Rudolf Steiner - 1919 ve Waldorfu ve Stuttgartu - vychází z antroposofické filozofie, která. chce člověka především probouzet a rozvíjet jeho schopnosti - těžištěm školy je rozvíjet individuální nadání a tvořivost - velký význam třídní učitel - má být přirozenou autoritou - důraz kladen na intelekt, city, estetické názory a pracovní návyky, rozlišují se hlavní a vedlejší předměty, nepoužívají se učebnice, výuka je organizována epochovým vyučováním (po určitou dobu je věnována pozornost jednomu hlavnímu předmětu), místo učebnic tzv. epochové sešity - Montessoriovská škola (Mária Montessoriová) - orientace zvláště na předškolní organizovanou výchovu - důraz kladen na citový vývoj a přirozené spontánní seberozvíjení dítěte, je třeba vytvořit prostor hl. odstraněním překážek, vychovatel je v pozadí, rozhodující je aktivita dítěte - didaktický materiál třeba upravit tak, aby jim bylo dítě plně zaujato (fenomén Montessori) - snaha integrovat handicapované děti - Jenská škola - vychází ze základní potřeby vytvořit speciální pedagogickou atmosféru se silným emocionálním nábojem, neexistují klasické třídy, ale kmenové skupiny založené na pospolitosti a sama škola je chápána jako školní obec úzce propojená s životem ve svém působišti - hlavní prostředky výuky - rozhovor, hra, práce, slavnost - Freinetovské školy - Célestin Freinet - základní princip určený k rozvíjení osobnosti práci, individuální charakter práce, vytváření pracovních plánů, třídních novin, školní korespondence a další aktivizující činnost - Daltonská škola = daltonská plán - mezi dvěma válkami v USA a Anglii, základní principy - samostatnost a svoboda žáka, princip spolupráce, vytváření demokratického a sociálního vědomí a rozvíjení znalostí a dovedností na základě osobní zkušenosti - V 2/2 20. st. - další varianty - magnetové školy, přesahující školy - společné názory na význam školních výsledků, partnerské vztahy mezi žáky, a učiteli, mimoškolní činnost, zapojování rodičů, důraz na aktivitu, samostatnost, tvořivost, individualismus a svoboda jedince - učitel, žák = rovnocenný partner, atmosféra důvěry - netradiční metody a formy práce