Cílem této publikace je zvládnutí základů andragogiky, jako rozhodující součásti teoretických předpokladů pro práci s lidmi. Obsah je orientován tak, aby předal dostatek andragogických poznatků pro výkon činností v oblasti vzdělávání dospělých, dalších funkcí v profesích, kde se pracuje s dospělými, jejich výchovou, vzděláváním, ev. pomocí v tíživých životních situacích. Dílčí cíle: a) seznámit se s problematikou andragogiky jako vědního oboru; b) pochopit základy učení a vzdělávání dospělých, zvládnout základy vzdělávání a výchovy dospělých a péči o jejich rozvoj; c) vytvářet základní andragogické dovednosti; d) pochopit význam celoživotního učení jako základu prosperity a předpokladu kariérového růstu, pochopit místo vzdělávání dospělých v systému celoživotního učení. Obsahem a smyslem je pochopení významu andragogiky při práci s dospělými, především pak její význam v rámci péče o lidské zdroje. Pochopení významu andragogické teorie při jakékoliv práci s dospělými, její provázanost především v rámci antropologického vědního systému i její určitou výlučnost jako teorie zcela praktické. Text jsem nazval Andragogikou nejen proto, že již vyšlo několik „základů andragogiky“, ale i proto, že si myslím, že tento text obsahuje poznání andragogiky v celé její obecné šíři. Nechci dávat jednoznačné návody na jednání, ale předat teoretické základy v takové šíři, která umožní každému hledat řešení v konkrétních andragogických situacích. Text je prezentován do jisté míry jako distanční, i když vzhledem k náročnosti některých pasáží není tento text určen výhradně pro samostudium těm, kteří nemají zvládnuty především základy sociologie, obecné psychologie, pedagogiky, a dalších výchozích disciplin. Důrazně upozorňuji ty, kteří nebudou považovat studium textu za distanční, že informace uvedené v Klíči nejsou jen odpověďmi na kontrolní otázky, ale v mnoha případech doplňují základní text! Je nutno je studovat rovněž jako rovnocenné informace.