Klasifikace rituálů - rituály animistické nebo dynamistické, sympatetické nebo kontaktní, pozitivní či negativní, přímé nebo nepřímé
Každá obecná společnost v sobě zahrnuje několik zvláštních společností, které jsou tím nezávislejší a tím zřetelněji ohraničené, čím nižší je stupeň civilizace obecné společnosti. V našich moderních společnostech poněkud jasnější oddělení existuje pouze mezi společností laickou a společností náboženskou, mezi profánním a posvátným. Např. má-li se laik stát knězem nebo naopak, musí provést obřady, to znamená úkony zvláštního rázu, související s určitou citovou tendencí a s určitou mentální orientací - profánní svět a posvátný svět jsou navzájem neslučitelné, a to do té míry, že přechod z jednoho do druhého není možný bez nějaké přechodové doby.
Narození, rození dětí, lov atd. jsou pak tedy úkony, které většinou svých aspektů souvisejí s posvátnem. I zvláštní společnosti jsou uspořádány na magicko náboženských základech a přechod z jedné do druhé nabývá rázu zvláštního přechodu, který se u nás vyznačuje jistými rituály jako křest, svěcení na kněze atd. Život jednotlivce bez ohledu na typ společnosti spočívá v postupném přecházení od jednoho věku k dalšímu a od jednoho zaměstnání k jinému. Tam, kde jsou věkové kategorie i zaměstnání oddělené, provázejí tento přechod zvláštní úkony, které například u našich řemesel představuje účetnictví a které u polocivilizovaných národů spočívá v obřadech, neboť žádné jednání u nich není zcela nezávislé na posvátnu.