Když v roce 1990 navštívil Fakultu sociálních věd Kamil Winter, dnes profesor na jedné americké universitě, požádali jsme ho, aby nám doporučil nejnovější literaturu, která se zabývá problémy masové komunikace a která by se dala využít pro studenty žurnalistiky. Odpověděl nám: "Každým rokem vychází v tomto oboru v USA asi čtyřicet titulů. Mohu vám však říci jedno. Většinu z nich autoři napsali jenom proto, aby se mohli prokázat prací, která je opravňuje k získání titulu PhD. A tak se v nich většinou opakuje totéž a jenom jednou za dva, tři roky vyjde kniha, kde se dozvíte cosi nového. Jinak je to všechno stejné. Oprášené poučky... Lasswell, Lazarsfeld, Katz, McLuhan.. grafy různých modelů... pár novějších výzkumů... jeden opisuje od druhého... znáte to přece, ne?" A tak úvodem je třeba říci několik slov na vysvětlenou. Za prvé: Tato publikace nebyla sestavena proto, aby se její autor dopracoval některého z kýžených titulů, vznikla z jednoduché a praktické příčiny - není z čeho učit.