Proč - 3 důvody proč se průzkumy provádějí, odpovídají jim 3 skupiny osob
1. První skupina se chce - dopátrat podstaty problému - skupina je „nadšena pro věc“ 2. Druhá skupina - výsledky průzkumu využívá ve své kariéře, vzestup ve společnosti nebo politice. (jejich finanční odměna vyšší než u první skupiny) 3. Třetí skupina - profesionální průzkum je předpokladem podnikatelského úspěchu, nezajímají se o metody a postupy. Finanční odměna většinou vyšší než u skupiny první-
!průzkum může autorovi prospět jen je-li odveden profesionálně, odpovědně a kvalitně.
Kdo a co se může zkoumat
V zásadě všechno, oč je zájem (omezení mohou být pouze metodická, technická a finanční)
Předmět zkoumání průzkumů lze rozdělit do dvou velkých základních skupin
- Oblast průzkumů veřejného mínění - Oblast průzkumů trhu
Hranice mezi těmito skupinami je nepevná a těžko vymezitelná
Předmětem průzkumu trhu B2B (business to business) může být:
Situace na trhu určitého výrobního či spotřebitelského segmentu Zákazníci, jejich potenciál a profil Výrobky a služby na trhu Spotřebitelské chování Image a komunikace Média, posluchači, čtenáři, diváci a jejich profil
Kde se průzkumy provádějí, koho se tazatelé ptají.
Zkoumat můžeme:
- Obecnou populaci (státu, města, kraje, regionu, zpravidla definována věkem, bydlištěm..) - Výsek populace, skupinu vymezenou jasně definovaným znakem (pohlaví, věk, vzdělání…) - Skupinu, pro kterou je společná určitá sociální, společenská nebo životní situace (vdovci, vdovy, elity..) - Skupinu populace definovanou společným názorem, zájmem, politickým přesvědčením nebo sympatiemi (průzkumy voličů stran) - Cílovou skupinu, kterou definuje zadavatel průzkumu (průzkumy trhu, nebo pol. strany hledající v jistém segmentu nové voliče)