4 základní kritéria: 1. předmět - výchova, vzdělávání, vyučování
2. odborná vědecká terminologie - používá ji každá věda (např. kantor, žák, rodič, zkouška, škola, výuka, seminář,…). - v pedagogice přibývají od 19. st. - tvořeny na základě poznatků jiných věd - psychologie, sociologie, matematika, statistika a postupně se specializují - odbornou terminologii vytvářejí od počátku 20. st. na samostatných pracovištích = =Výzkumný ústav pedagogický VÚP (www.vuppraha.cz) - zabývá se školstvím a výchovou - odborná terminologie je vysvětlena v pedagogickém slovníku od Jana Průchy
3. vědecké metody výzkumu: a) kvalitativní výzkum - zaměřuje se na kvalitu zjištěných dat a jejich hlubší analýzu, např. pozorování, rozhovor, kazuistika, výzkum životního příběhu - v časopisech nebo sbornících
b) kvantitativní výzkum - zjištění co nejvíce údajů, např. statistika, dotazník, anketa - Ústav pro informace ve vzdělávání ÚIV