Praktická část I. METODOLOGIE PROJEKTU VÝZKUMU [podle White (2009); Booth (2008); Silverman (2005)] 1. 1 Úvod - výzkumníka by mělo téma výzkumu zajímat - pozor na vliv vlastního přesvědčení a názorů na výzkumný proces - cesta od „zájmu“ k výzkumnému projektu s jasně formulovanými otázkami, logickou stavbou argumentace, dobře zvolenou metodologií a metodami sběru dat až konečnému sepsání výsledků je dlouhá - hledání námětů k výzkumu: noviny a týdeníky; televizní zprávy a dokumenty; absolvované kurzy; teoretické přístupy x „praktická“ témata
A. Role literatury - výzkum neprobíhá ve vakuu - nutné zařadit jej do širšího kontextu existujícího výzkumu - jinak malý význam - literatura jako pomocník při hledání vhodných témat a otázek x je lepší mít jasnou představu o otázkách před hlubším studiem literatury - z klíčových textů identifikovat další za pomocí bibliografie - specializované časopisy, všeobecné texty jako úvody do..., editované sborníky, „readery“, encyklopedie a příručky - dostupnost zdrojů také dobrým vodítkem při výběru tématu - alespoň rozbor literatury je lepší provést již v úvodu výzkumu
B. Role teorie - teoretické přístupy mohou být vhodným zdrojem výzkumných otázek - tři významné charakteristiky teorie: je abstraktní (aplikovatelná na celou řadu situací nebo jevů, spíše než jednu konkrétní události), vysvětlující (měla by přesahovat popis nějaké situace nebo jevu a vysvětlovat PROČ k němu dochází, případně přinést predikci do budoucna) a testovatelná (je možné testovat ji empirickou realitou) → “Teorie jsou vysvětlení formulovaná na abstraktní úrovni a mohou být testovány empirickým výzkumem. Většinou, i když ne vždy, se snaží vysvětlit vztahy mezi dvěma nebo více jevy s cílem umožnit nám předpovědi do budoucnosti.“ (White, P.:24) - teorie může mít dvojí vztah k výzkumu: testování teorie („teorie nejdřív“) nebo vytváření teorie („teorie potom“) - každopádně je důležité propojit výzkum se širší teoretickou debatou v oboru
C. Původnost výzkumu - najít otázky, které nebyly ve výzkumu dostatečně nebo uspokojivě zodpovězeny, hledat nedostatky, rozpory apod.