Předmluva - užití výrazu "intelektuál" - snaha přesunout pozornost od institucí k lidem a začlenit univerzity do dějinných souvislostí, užití opodstatněné a užitečné - motivován studií Giovanniho Santiniho věnované vzniku univerzity v Modeně koncem 12. stol. - dělba práce, město, nové instituce, jednotný kulturní prostor celého křesťanského světa - základní rysy nové intelektuální podoby západního křesťanství na přelomu 12. a 13. stol. - spojení s městem je pro intelektuála ve středověku určující - zásadní rozdíl mezi školou městskou a klášterní - příklon některých klášterních řeholí k univerzitnímu vzdělání - západ - tři cesty k moci: původ, bohatství a los - vysoké církevní hodnosti - většinou jen pro aristokraty - intelektuálové představují především organický prvek věrně sloužící církvi i státu - významní intelektuálové 13., 14. stol - Abelárd, Tomáš Akvinský, Viklef a Siger z Brabantu - působení tří center - klerikálního, monarchického a univerzitního, funkce - duchovní, politicko-vojenská a vzdělávání - Petr Comestor - Církevní dějiny - nejnovější intelek. poznatky doby - problém s hranicí mezi univerzitními vzdělanci a literáty 13.-15. stol - důležitost dokumentace, sféra každodenního života (vzniká antropologie střed. intelkt.), zapojení univerzit do politického života - rozdíl mezi vzdělanci karolínské renesance a období, kdy převažovala městská kultura - krize univerzit - 1270-1277 - vyhlášení doktrinálních omezení pařížského biskupa Etienna Tempiera - někteří univerzitní vzdělanci jsou zároveň humanisté, aniž by přitom univerzity zavrhli - pozdní scholastika se zdá být osobitější, tvořivější a celkově na vyšší úrovni, než se prozatím soudilo - městem a prací na univerzitě zformovaný intelektuál středověku, přeurčený chopit se vlády na křesťanským světem, jehož nezadržitelný rozpad již započal, mizí ze scény Jacques Le Goff, listopad 1984