1. Úvod Při oceňování podniku potřebuje odhadce velké množství podkladových dat. Lze říci, že tato data mají dvojí charakter. Jednak jde o údaje o samotném oceňovaném podniku, jednak o údaje z vnějšího okolí podniku. Data o oceňovaném podniku odhadce obvykle v lepší či horší kvalitě získá, neboť velmi často provádí ocenění právě na objednávku vedení daného podniku. Větší problémy ovšem bývají s daty, která se týkají vnějšího prostředí. S jejich získáním si odhadce musí poradit sám. V jednotlivých krocích oceňovacího procesu se jedná především o tyto potřebné informace: - Analýza potenciálu odvětví nebo oboru, ve kterém podnik působí, která by měla sloužit jako podklad pro odhad budoucích tržeb oceňovaného podniku:- vývoj hrubého domácího produktu za minulé roky a prognóza na několik příštích let, - vývoj inflace, popř. dalších národohospodářských ukazatelů za minulost a prognóza, - údaje o vývoji odvětví (tj. zda je rostoucí, stagnující, , jaká jsou s ním spojená rizika či šance), - některé demografické údaje mohou pomoci blíže specifikovat regionální trh oceňovaného podniku (počet obyvatel v regionu, průměrná mzda apod.), - informace o tom, jaké hlavní firmy v odvětví působí.