1. Úvod Úspěšnost a schopnost obstát v konkurenci (která navíc může přijít odkudkoliv díky digitalizovanému a síťovému prostředí) záleží především na managementu organizací, a to organizací a institucí všech typů. J. B. HARRELD [1998, s.60-76] přisuzuje 3 důležité role managementu v „digitalizované“ společnosti: • řídit informační toky • řídit inovace a tvorbu intelektuálního vlastnictví • řídit neustálé procesy učení K tomu bude využita zákonitě celá řada technologických nástrojů a metod, a to především: • vytěžování médií (media mining) … umění a schopnosti informaci nebo znalost vyhledat a použít • zdroje, „studnice“ znalostí (knowledge repositories) … umět informaci a znalost organizovat pro další použití, zejména se jedná o „organizaci“ v elektronických systémech - v bázích dat, digitálních knihovnách, ale i v knihovnách jako takových, neboť nezáleží na médiu, ale na synergii médií a forem • nástroje spolupráce a součinnosti (collaborative tools) Právě problematika „zdrojů“ a „vytěžování“ ve smyslu využívání (informací, znalostí) je důležitá pro činnosti „competitive intelligence“.