Poznávací procesy: a) nižší: 1)senzorické procesy 2) vnímání 3) obrazotvornost (představivost) b) vyšší myšlení
výsledky poznávacích procesů: ad a) počitky, vjemy, představy ad b) pojmy, soudy, úsudky, myšlení, strategie Počitek: výsledek senzorických vlastností Odbor jednotlivých vlastních předmětů nebo jevů, které bezprostředně působí na naše smysly (senzory) Vjem: je obraz předmětu a jevu jako celku, který bezprostředně působí na naše receptory Představy:obraz předmětů, které bezprostředně nepůsobí na naše receptory Dělíme je na: a)pamětní b) fantazijní 1) reprodukční 2) tvůrčí Pamětní představa: prostá reprodukce předem vnímaného Fantazijní představa: nepředstavuji si věc úplně stejně jak jsme ji viděli, ale v kombinacích 1) reprodukční:představuje si obrazy na základě nových popisů(mapy, nákres) 2) tvůrčí:tvoření nových originálních obrazů, uplatňuje se v práci vědců(východiska jeho zkoumání) a umělců(fantazie je cílem jeho tvoření) eidetická úvaha: spočívá v tom, že dítě je si představuje velmi živě určitý jev nebo události. Schopnost vytvářet představy, které jsou velmi živé a takřka se kryje s prvotním jevem řadíme sem asi 50% dětí předškolního věku Perseverace: jestliže určitou delší dobu působí na naše receptory jevy stejné třídy, tak vznikají spontánní obrazy Parraidalie: do víceznačných obrazů si promítáme naše představy, odpovídá to aktuálnímu psychickému stavu Myšlení: zprostředkování a zabezpečení poznávací skutečnosti