1. Místo obchodního práva v právním systému » Systém pozitivního (= platného) práva - jeho dualismus » teorie zájmová (klasický právník ULPIANUS - ŘP) - „IUS PUBLICUM EST QUOD AD STATUM REI ROMANÆ SPECTAT, IUS PRIVATUM EST QUOD AD SINGULORUM UTILITATEM PERTINET.“ (Veřej. právo je to, které se týká římského státu; soukr. to, které se týká prospěchu jednotlivců.) » teorie mocenská - rozhodné je, zda v konkrétním případě má stát právo jednostranným mocenským aktem upravit práv. pozici druhého účastníka práv. vztahu / zda je hlavním nástrojem úpravy práva a povinnosti účastníků sml. » teorie organická - rozhoduje, zda příslušnost jednoho / obou subjektů práv. vztahu k veřejnoprávnímu svazu (korporaci) je / není podstatná pro charakter sledovaného práv. vztahu. V současnosti dochází k publicizaci soukr. práva. » Práv. odvětví » vertikální (= klasická) → samostatný, ucelený a zvláštní předmět úpravy, disponuje vlastní obecnou částí a vykazuje autonomní logickou strukturu, » horizontální (= průřezová) → k urč. předmětně vymezenému problému se přiřazují práv. předpisy, jež se svým předmětem k zvolenému tématu vztahují; např. právo horní / autorské. » Obchodní právo = průřezové práv. odvětví; spol. vztahy upravené jeho normami nevykazují žádné jednotné znaky; využívá pojmy občan. práva; (má) dva vlastní obecné pojmy: obchod, obchodník (obchodní závazkový vztah a PL); výrazná část obchod. práva = subsystém občan. práva hmotného.
» Nehoda - např. ztráta lodě, smrt / nezvěstnost přepravované osoby, pirátství, znečištění moře, najetí na mělčinu, » Společná havárie - pokud se octne loď a náklad ve společném námořním nebezpečí, pak velitel lodi může při přednostním zajištění bezpečnosti přepravovaných osob rozhodnout o účelném a úmyslném způsobení menší škody, aby se zabránilo vzniku škody větší. Společná havárie se rozvrhuje mezi loď, přepravné a náklad poměrně dle jejich hodnoty na vrub pozorovatele lodi a vlastníka nákladu. Jinak se postupuje dle ObchZák. a ObčZák. Všechny škody, které nejsou společnou havárií, jsou havárií zvláštní. K zajištění nároků ze společné havárie má provozovatel lodi zástavní právo k nákladu, který je lodí přepravován. Při společné havárii se vypracuje její rozvrh = dispaš, který vypracovává dispašér. Stanovení náhrad a rozvrh poměrných částí škody se provede v rejstříkovém přístavu lodě / přístavu, ve kterém skončila plavba po společné havárii. Pokud účastník nepodá do 3 měsíců od uveřejnění dispaše v obchod. věstníku žalobu na její zrušení, pak dispaš nabývá účinky soudního rozhodnutí a je soudně vykonatelná.