1. Pojem, předmět a systém obchodního práva, systematika obchodního zákoníku Obchodní právo - nelze je nazývat právním odvětvím, přesnější je ho chápat jako speciální soubor právních norem vytvořený v rámci soukromého práva upravující tři základní okruhy otázek (§1odst.1): 1) postavení podnikatele 2) obchodní závazkové vztahy 3) některé další vztahy s podnikáním související Všechny tyto tři okruhy otázek sledují společnou funkci - ulehčovat obchodní styk a zajišťovat jeho bezpečnost.
ad1) postavení podnikatele - zahrnuje především úpravu obecných otázek, jako je vymezení podnikání a podnikatele, jednání podnikatele, vymezení obchodního majetku a obchodního jmění, úprava obchodní firmy, ale i úpravu obecných otázkám týkajících se obchodních společností a družstev (jejich založení, vznik, vnitřní organizaci, řízení, ale i jejich zrušení a zánik)
ad2) obchodní závazkové vztahy - jejich omezení je obsaženo v §261 Obch. z. a patří sem.... a) vztahy mezi podnikateli, jestliže se týkají jejich podnikatelské činnosti b) vztahy mezi státem a podnikateli při jejich podnikatelské činnosti a jestliže se týkají zabezpečování veřejných potřeb c) další vztahy např. mezi zakladateli obchodní společnosti a družstev, mezi jejich společníky, ze smlouvy o prodeji či nájmu podniku, z burzovních obchodů, ze smlouvy o běžném účtu, z bankovní záruky aj.
ad3) další vztahy s podnikáním související - sem se řadí zpravidla úprava hospodářské soutěže, účetnictví podnikatelů, či obchodního rejstříku