1. Ekonomie, Vývoj discipliny, předmět ekonomie, vztah mikro a makroekonomie, pozitivní a normativní ekonomie. Hospod. subjekty a trhy.
Ekonomie - pojednává o ekonom. Chování člověka a o tržním procesu. Zkoumá, jak různé společnosti užívají vzácné zdroje k výrobě užitečných statků (komodit a služeb) a jak je rozdělují mezi různé skupiny. - je to společenská, nepřírodní věda, teorie, která má úzkou vazbu na politiku. Zabývá se otázkami, které mají bezprostřední vliv na hmotné zájmy obyvatel a řešení těchto otázek jsou obsažena také v hosp. politice vlády. Ekonom. výsledky proto mají zpětný dopad na politiku. - ekonomie je hospodaření.
Ekonomika je reálně existující hospodářství, jedná se o reálný stav, každodenní praxi, hosp. činnost. Ekonomika funguje jako nepřetržitý koloběh.
Ekonomie (věda) se zabývá pouze mzdou, nikoli platem, tím se zabývá ekonomika (reálný stav)!!!!
Předmětem ekonomie je člověk a rozpor mezi jeho neustále rostoucími potřebami a omezenými, vzácnými zdroji. Člověk se snaží chovat racionálně, tj. maximalizovat svůj užitek a minimalizovat své úsilí.
Mikroekonomie se zabývá chováním malých ekonom. subjektů (jednotlivci, domácnosti, firmy, trhy), sleduje chování jednotlivých prvků ekonom. systému
Makroekonomie sleduje chování ekonom. systému jako celku, analyzuje velké agregáty (inflace, nezaměstnanost, dovoz a vývoz, národní produkt apod.)
Pozitivní ekonomie se zabývá tím, jak se jednotlivé ekonom. subjekty snaží dosáhnout svých cílů. (např. jak se chová firma, když chce dosáhnout vyššího zisku)
Normativní ekonomie hodnotí ekonom. jevy. Snaží se navrhnout cesty k efektivnějšímu dosažení cílů společnosti. Zahrnuje etický aspekt, tj. jaké by věci měly být. Navrhuje řešení založená na osobních soudech a hodnotách.
Výrobní faktory - jsou zdrojem výrob. procesu, tvoří základ. strukturu ekonom. zdrojů, každý výrob. faktor má motivační charakter. 3 základní faktory: práce, půda, kapitál
Trh je místo, kde se setkávají ekonom. subjekty a kde se střetává nabídka s poptávkou. Podstatou každého trhu je směna, při které dochází mezi kupujícím a prodávajícím k vytváření ceny.