1. Dělba moci v EU ve srovnání s klasickou dělbou moci ve státě - komparativní pohled EU je jedinečná, co do uspořádání, rozsah suverenity není takový jako u členských států, ovšem má mnohem více pravomocí. EU vytvořila řadu mechanismů, které jsou kompetentní zastupovat společné zájmy členských států, zároveň disponuje i specifickými institucemi, které mají za úkol realizovat konkrétní zájmy jednotlivých členských států. Při tvorbě institucí vycházela EU z tradiční dělby moci u demokratických států - model dělící moc na zákonodárnou, výkonnou a soudní. Samotné rozvrstvení institucí je však odlišné - řada institucí má současně moc výkonnou a zákonodárnou - Evropská komise. Pouze moc soudní - ESD a soud I. instance. Základy institucí jsou uvedeny v SES a SEU + Smlouva z Nice, která modifikuje složení a způsob rozhodování v některých institucích.
Z pohledu charakteru pravomocí rozeznáváme: a) nadnárodní - reprezentující společné zájmy (Evropská komise, EP, ESD) b) mající charakter mezivládní - suverénní spolupráce zemí v mez. otázkách - E. rada, Rada ministrů)
Hlavní orgány: Rada EU - zastupuje jednotlivé členské státy, E. komise - stará se o ochranu zájmů Unie, EP - zatupuje občany EU - sekundárním právem jsou směrnice, nařízení a rozhodnutí + ESD, Soud I. instance, Účetní dvůr, Evropský hospodářský a sociální výbor, Výbor regionů, ECB, EIB, Evropský ombudsman.