Právo Evropské unie 1. Právní charakter EU (EU jako tzv. nová suverenita). Pohled unijní a pohled mezinárodního práva. Diskutujte - vztah jednotlivých právních (veřejnoprávních) systémů členských států EU a veřejnoprávního systému Unie jako takové. - vytvářením společných orgán UE se začínají budovat federativní prvky nového systému - přesto je svou povahou EU stále společenstvím států - zachovává se suverenita územní, občanská i národních orgánů - koordinace národních systémů hospodářských, obchodních, měnových, justičních - prolínání tradiční státní suverenity se zprostředkovaným vlivem nového systému - některé kompetence se tedy vykonávají společně: oblast normotvorná (národní právo a společné předpisy), výkonná (monetární, hospodářské a zemědělské politiky), soudní (prolínání judikatury společných soudů a národní justice, vliv nadnárodních judikátů)
2. Dělba moci v EU ve srovnání s klasickou dělbou moci ve státě - komparativní pohled Evropský parlament - spolu s Radou vykonává normotvornou (souhlas, konzultace, spolupráce, spolurozhodování) a rozpočtovou úlohu, úlohu politické konzultace, volí předsedu Komise - kontrolní pravomoc - volí jej občané EU na pět let - ze svých členů volí předsedu a předsednictvo
Evropská rada - dává unii podněty nezbytné k jejímu rozvoji a vymezuje její směry a její obecné politické priority - tvoří ji hlavy států nebo předsedové vlád - nevykonává normotvornou činnost
Rada ministrů - společně s EP vykonává normotvornou a rozpočtovou úlohu - úloha při vymezování politik - jeden zástupce na ministerské úrovni z každého státu
Evropská komise - podporuje obecný evropský zájem - legislativní, exekuční, kontrolní (sankční) pravomoci - spravuje rozpočet a řídí programy
Soudní dvůr - zajišťuje dodržování práva při dodržování práva při výkladu této smlouvy - rozhoduje o předběžných otázkách