Specifické charakteristiky zdrav. trhů (odlišnosti od trhů běžných): - Povaha poptávky - Očekávané chování lékařů - Nejistota výsledného produktu - Podmínky nabídky - Ani v ryze tržních společnostech mezi lékaři nedochází ke konkurenci prostřednictvím reklamy a cen
Omezené množství nemocnic - „příliš vysoký“ počet nemocnic - nemocnice ve svém spádovém území vykazují charakteristiky monopolu „Gate keeper“
Absence ziskových podmínek - formální nepřítomnost motivu zisku - nelze snížením nákladů, ale zvýšením rozsahu kvality a služeb - USA: konkurence nákladová (cenová)
Nedokonale informovaný kupující - ZS poskytovány vysoce kvalifikovanými pracovníky - Pacient není schopen posoudit přiměřenost zdrav. výkonů a jejich přínosy - Výsledný efekt jen omezeně reflektuje kvalitu výkonu - Tzv. Morální hazard: „Delegace spotřebitelské suverenity na lékaře“