- společně s ER a Parlamentem - základní inst. - rozhodování samostatně, příp. spolu s Parlamentem (někdy označována jako parlamentní komora zastupující zájmy zemí) - úkoly: o reprezentace nár. zájmů o přijímání leg. návrhů předkládaných Komisí o rozhodování o dalších klíčových otázkách (přijímání nových členů, přijímání rozpočtu) vývoj: 3 výchozí principy: - národní princip o zastupuje zájmy zemí, cílem je spravedlivé zastoupení bez ohledu na ekonomickou sílu země, zabránit hegemonii velkých zemí - politický mandát o nutnost disponovat pravomocí přijímat rozhodnutí a závazky jménem země, Rada musí být schopna rozhodovat bez ohledu a své složení - princip odbornosti o Rada není statický orgán, její členové pocházejí z ministerstev, do její kompetence spadá právě diskutovaný problém → vytvoření několika paralelních resortních Rad ministrů založení Rady: - ESUO o původní Monnetův model Radu nezahrnoval (ale i tak působila už od začátku), kontrolorem mělo být Evropské shromáždění X strach malých zemí z hegemonie velkých → nutnost vytvoření Rady: - přijímání rozhodnutí většinou, resp. kvalifikovanou většinou - někdy zohledňován podíl na celkové produkce uhlí a oceli - souhlas podmíněn prostou většinou včetně jedné země, která má 20% podíl na produkci uhlí a oceli Spol. - pro omezený počet položek nutná jednomyslnost - Rada plnila fci pojistky proti poškozování národních zájmů - Rady EHS a EURATOM o přejat model Rady z ESUO o její postavení bylo posíleno na úkor supranacionálního centra ← bylo to možné, pač nový integrační projekt nebyl jednoznačně sektorově vyhrazený + předpokládalo se další rozpracovávaní projektu na základě stanovisek ČZ od roku 1958 tak 3 Rady - dominantní Rada EHS (odpovídající administrativní zázemí využívané i ostatními Radami, jejich agedna se prolínala → zvýšené nároky na organizaci a program jednání všech Rad → sjednocené Slučovací smlouvou z dubna 1965 → jedna institucionální struktura všech Společenství