- Vyjmenujte současné cíle regionální politiky EU, jejich zaměření a kritéria
Z hlediska fungování regionální politiky se jako zásadní ukázalo především rozšíření EU v letech 2004 a 2007, s ohledem na nižší ekonomické ukazatele ve většině zemí SVE výrazně zvýšilo požadavky kladené na její řízení i celkový objem prostředků. Díky rozšíření došlo k vytvoření tří nových nástrojů, jejich cílem bylo posílit vztah Kmose s EIB a dalšími finančními institucemi při poskytování strukturální pomoci.
- Vysvětlete souvislost mezi společnou zemědělskou politikou a vstupem Velké Británie do EHS
VB uplatňovala naprosto odlišný způsob podpory zemědělství. Britský model zemědělské politiky se vyznačoval nízkým podílem zaměstnanosti v zemědělském sektoru, uplatňováním přímých odtací, individuálním tlakem na efetivitu výroby a poskytováním dotací až v případě poklesu ceny pod únosnou mez. VB patřila na stranu odpůrců SZP. (Navíc Británie se stala po vstupu do ES jedním z největších přispěvatelů do rozpočtu, ikyž v době vstupu patřila ke slabším ekonomikám Společenství. Jako spíše neagrání stát pro ni nebyly zpětné kompenzace tak výhodné..)
- Definujte rozdíl mezi povinnými a nepovinnými výdaji rozpočtu EU
Klasifikování výdajů v rozpočtu souvisí s rozdílem činěným mezi výdaji Unie, jejichž základní princip a částky jsou právně stanoveny smlouvami, sekundárním právem, úmluvami a mezinárodními smlouvami nebo soukromými dohodami („povinné“ výdaje), a výdaji, o jejichž výši je oprávněn rozhodnout rozpočtový orgán („nepovinné“ výdaje). Otázka, zda jsou výdaje povinné či nepovinné, vytváří napětí mezi dvěma rozpočtovými orgány, Radou a Evropským parlamentem, protože Evropský parlament má právo konečného slova v určení výdajové částky pouze v případě, že se jedná o výdaje nepovinné. Vzhledem k tomu, že jsou výdaje na společnou zemědělskou politiku považovány za povinné, je 45 % rozpočtu Společenství mimo kontrolu Evropského parlamentu.