1. téma: Lintner - Mazeyová, Trade aspects of the common market
Deset druhů netarifních opatření, které státy užívaly jako ochranu před konkurencí způsobenou volným pohybem výrobků 6. Omezení vzniklá za účelem ochrany veřejného zájmu. Jedná se o případy, kdy stát u velkých veřejných zakázek preferuje domácího výrobce ve snaze zajistit vládními zakázkami stabilitu vybraného odvětví. Vhodným argumentem pro přijetí rozhodnutí o ochraně veřejného zájmu může být snaha o udržení zaměstnanosti v určitém odvětví nebo regionu. Příkladem odvětví, v němž je toto netarifní omezení často užíváno, jsou telekomunikace, energetika a doprava. Hodnota veřejných zakázek v roce 1986 mezi 240 - 340 miliardami ECU (7-10 % HDP); pouze 0,14 % HDP byla směrována do zahraničí. Podle Cecchiniho zprávy by se skutečným uvolněním veřejných zakázek ušetřilo 17,5 miliard ECU (0,5 % HDP) 7. Ovlivňování soukromých nákupů formou různých informačních kampaní. Vládní kampaně typu Buy British stimulují spotřebu domácí produkce, čímž znevýhodňují importované zboží. 8. Ochrana domácí produkce prostřednictvím daňového zvýhodnění. Příkladem může být situace, kdy je pomocí určení sazby spotřební daně regulována spotřeba alkoholu, resp. výše spotřeby určitých druhů alkoholických nápojů. Vhodnou volbou výšky daně může stát dosáhnout toho, že je ve spotřebě preferován domácí produkt - např. whisky nebo pivo před vínem. Stejné možnosti nabízí také použití různých sazeb daně z přidané hodnoty. Přestože byla stanovena společná hodnota daně z přidané hodnoty, její výše se v různých zemích neshoduje.