Modelová situace v ideálních podmínkách Rovnost podmínek pro všechny tržní subjekty: - žádný z výrobců ani poptávajících nemá možnost ovlivnit cenu na trhu
Mnoho subjektů na straně nabídky -každý výrobce dodává pouze dílčí část celkové nabídky výrobce svou přítomností nemůže ovlivnit celkovou nabídku
Existuje volný vstup do odvětví
Produkce je identická (kvalita výrobků producentů téhož výrobku) nedochází k upřednostňování koupě produkce určitého výrobce kupujícími
→ existence jediné ceny, která je vůči výrobcům objektivní.
Pokud chce výrobce cenu snížit, lze tak pouze: 1. snižování nákladů spojených s podnikáním 2. zefektivnění procesu
Cenová konkurence Firmy si konkurují prostřednictvím CENY: Pokles ceny na základě snížení nákladů Cíl: realizace většího množství produkce za nižší cenu Cenový pokles může být i projevem převýšení nabídky nad poptávkou
Necenová konkurence Dnes více častá než cenová konkurence Kvalita produkce Širší podmínky prodeje (širší servis, větší garance, poskytnutí úvěru, atd.) Reklama Dobré jméno či značka firmy