- vládní stanoviska k reformě rozpočtu = dobrý indikátor pol. přijatelnosti návrhů - všeobecně akceptovaná potřeba reformy rozpočtu EU = nutnost reflektovat novou situaci (rychle se vyvíjející globální prostředí - nynější rozpočet: stále odráží výdajové priortiy z poloviny minulého století - nový systém by měl být také přehledný - neměl by zahrnovat kompenzační mechanismy
- Musgrave: definoval 3 klíčové role vlády v ekonomice státu 1. alokační - prostředí této fce zajišťuje večejný sektor nápravu tržních selhání (jinak by došlo k neefektivní alokaci prostředků výrobců/ spotřebitelů) - tržní selhná vznikne např. v monopolním prostředí (absence konkurence =) vysoké ceny), v důsledku externalit, při nedostatku informací, při zajišťování veřejných statků (čisté = spotřeba kolektivní, automatická, plné financování ze strany státu x smíšené = kolektivní, ale dělitelné, část nákladů může být přenesena na uživatele) 2. redistribuční - bohatší obč. odvádí do státního rozpočtu větší % mzdy než chudší (ti navíc užívají soc. transfery, aby byla zvýšena jejich živ. úroveň) 3. stabilizační - umožňuje korigovat průběh hosp. cyklu, zmenšit propad hosp. růstu, nárůst nezam. (dávky, soc. transfery, zvýšené státní výdaje, aby nedocházelo k propouštění apod.)