ZÁKLADNÍ PSYCHOLOGICKÉ METODY - umožňují zhodnocení své práce - také umožňuje přizpůsobit výuku jednotlivým žákům, ale i kolektivním potřebám - můžeme si lépe naplánovat výchovně vzdělávací cíle - můžeme žáka profesionálně orientovat s ohledem na jeho schopnosti - může usnadnit vypracování charakteristiky žáka
Třídění: 1) Metody ke zjišťování a jejich zaznamenávání (př. rozhovor) A) ROZHOVOR = explorační metoda = zjišťovací, co žák prožívá, co umí, … - umění vést rozhovor, není to tak jednoduché - umění klást otázky - udržovat kontakt Druhy otázek: a) otevřené = odpovídají vlastními slovy, pro hlubší proniknutí do psychiky žáka b) uzavřené = jasné a předem formulované otázky, na které je typicky odpověď ano, ne a) přímé - jsou přímo k jádru věci, b) nepřímé - zdánlivě nesouvisí s jádrem věci, zjištění zábran žáka (př. Co by dělali jiní žáci atd.) - musíme vědět, co je cílem rozhovoru → Druhy rozhovorů: - 1. Standardizovaný = řízený, uzavřené otázky, jasně formulované, otázky v daném pořadí, použití ke zjištěné uplynulé události (př. zjištění info) 2. Nestandardizovaný = volný, využití spontálního projevu žáka, učitel jen mírně vede rozhovor, otevřené otázky - 1. Skupinový - potřebujeme zjistit názor třídy na určitou věc, použití jako určitého nástroje na jednotlivého žáka 2. Individuální - citlivé oblasti - 1. Diagnostický - pro odhalení faktů, př. proč žák lže 2. Poradenský - má vést k optimálnímu řešení, př. nápravě důležité naslouchání jedince