1) Charakterizujte globalizaci - lze chápat jako nerovný proces, kdy se některé části světa, bez ohledu na geografickou vzdálenost, přibližují nebo oddalují. - základním impulsem globalizace byl rozvoj dopravy ve 20. století (silniční, letecké, lodní, železniční…) a tím se otevřely pro firmy široké možnosti spolupráce. Průkopníkem USA, firmy v 60. letech expandovaly do Evropy - nutnost přizpůsobit se evropskému zákazníkovi…po USA Japonsko a další velké státy, které dodnes zaplavují trhy menších států - spousta výhod, ale také nevýhod (panují různé názory) - země, které prosperovaly, prosperují čím dál více a dochází k rozvoji, kdežto u malých a chudých států dochází naopak k prohloubení chudoby, protože globalizace brání rozkvětu malým firmám a podnikům, další nevýhodou je odlišnost některých kultur, dochází často ke střetům (např. Španělsko)
2) Vaše role v současné společnosti - na jedné straně stojím jako zákazník, kdy od poskytovatelů výrobků a služeb poptávám nějaké zboží a na straně druhé stojím jako poskytovatel, který se snaží svůj výsledek práce předat svým zákazníkům - role zákazníka v tržní ekonomice (=uplatnění konkurenční nabídky) je dána jeho prostředím, geografickými podmínkami a finančními možnostmi - zákazník si vybírá to, co je pro něj nejvýhodnější, rozhoduje tedy o přežití výrobce - s globalizací výrazně sílí konkurence, je tedy těžké pro poskytovatele uchytit se na trhu
3) Charakterizujte okruh kvality - zákazník rozhoduje o tom, jaký výrobek si koupí a požaduje, aby výrobek byl kvalitní a co nejlevnější…určuje tedy konkurenční prostředí - poskytovatel se snaží, aby byl zákazník spokojený a snaží se naplnit tzv. okruh kvality, jenže každý zákazník má jiné nároky, považuje tedy za kvalitní něco jiného - okruh kvality je provázaný a je velmi důležité, aby fungovali všechny činnosti v okruhu
4) Juranova spirála a její význam - zobecněný model vývoje jakosti výrobku nebo služby (autorem prof. Juran (USA)) - činnosti ve spirále na sebe navazují, spirála je vedena do nekonečna, její stoupání je proměnné a znázorňuje velikost dosaženého pokroku - stupeň inovace - rozeznáváme sedm stupňů inovace:
5) Proč je nutná jednotná výchova k jednotnému chápání kvality - kdyby každý chápal kvalitu podle sebe, tak by výrobce nebyl schopný uspokojit zákazníkovo požadavky - v současnosti na jakost pohlížíme komplexně, nezaměřujeme se tedy na kvalitu výsledného produktu, ale na kvalitu celé výroby, minimalizaci použitých energií a ekologický provoz, využití druhotných surovin atd. - požadavky na jakost tak tedy zasahují do všech oblastí života