Organizace - smyslem organizování je vytvořit podmínky pro koordinování úsilí pomocí vytváření struktury procesů a struktury vztahů mezi kompetencemi - strukturou procesů chápeme cílevědomé úsilí manažerů zaměřené na určení způsobů, jak mají pracovníci vykonávat dané práce - strukturou vztahů vyjadřuje relativně stabilní organizační strukturu
Organizační struktura - strukturu lze vymezit jako soubor vzájemně propojených prvků a vazeb mezi nimi - za prvky v tomto případě lze chápat pracovní místo - lze konstatovat, že pracovní místo je základní axiom organizování - organizační struktura je analogií biologické kostry, která přináší možnost organizovaně vykonávat práci - organizační struktura umožňuje odlišovat pozice manažerů a pracovníků, formulovat pravidla a postupy a delegovat kompetence k jednotlivým řídícím místům - v tomto smyslu organizační struktura umožňuje redukovat neurčitost chování jednotlivých zaměstnanců
Organizování - pomocí funkce organizování je možné dezintegrovat celkové úkoly na jednotlivé práce spojené s určitými povinnostmi, delegovat kompetence pro jejich plnění a přiřazovat jednotlivé pracovní činnosti do specifických oddělení a útvarů: - základní charakteristikou je: o členění pracovních úkolů na úkony o delegování kompetencí o tvorba specifických organizačních jednotek o určování vhodné velikosti organizační jednotky