Registrace | Přihlásit

Poznámky: Problematika organizování a organizačních struktur ve vztahu k managementu - studijní materiál

Skrýt detaily | Oblíbený
Náhledy Náhledy Náhledy
Organizace
Smyslem organizování je vytvořit podmínky pro koordinování úsilí pomocí vytváření struktury procesů a struktury vztahů mezi kompetencemi.
Strukturou procesů chápeme cílevědomé úsilí manažerů zaměřené na určení způsobů, jak mají pracovníci vykonávat dané práce.
Strukturou vztahů vyjadřuje relativně stabilní organizační strukturu.

Organizační struktura
Strukturu lze vymezit jako soubor vzájemně propojených prvků. Za prvky v tomto případě lze chápat pracovní místo. Lze konstatovat, že pracovní místo je základní axiom organizování.
Organizační struktura je analogií biologické kostry, která přináší možnost organizovaně vykonávat práci. Organizační struktura umožňuje odlišovat pozice manažerů a pracovníků, formulovat pravidla a postupy a delegovat kompetence k jednotlivým řídícím místům.
V tomto smyslu organizační struktura umožňuje redukovat neurčitost chování jednotlivých zaměstnanců

Organizování
Pomocí funkce organizování je možné dezintegrovat celkové úkoly na jednotlivé práce spojené s určitými povinnostmi, delegovat kompetence pro jejich plnění a přiřazovat jednotlivé pracovní činnosti do specifických oddělení a útvarů:
Základní charakteristikou je:
- členění pracovních úkolů na úkony
- Delegování kompetencí
- Tvorba specifických organizačních jednotek
- Určování vhodné velikosti organizační jednotky

Architektura
Lze z pohledu managementu charakterizovat jako činnosti zaměřující se na:
- Design struktury
- Účel struktury - vyjadřuje cíl
- Funkčnost struktury-každý by měl vědět, co má dělat, kde je jeho místo
a to v integrovaném pohledu ve vztahu k dosaženému efektu
Hodnocení (0x):