1. TRH & ZÁKLADNÍ ELEMENTY TRHU I. Vznik trhu Člověk odnepaměti vyrábí s využitím výrobních faktorů užitečné statky k uspokojení svých potřeb » specializace na určitou činnost » dělba práce (přirozená, společenská, v pracovních operacích). Dělba práce s sebou přinesla vyšší efektivnost ale též nutnost směny » vzniká trh, jakožto oblast ekonomiky (popř. mechanizmus) kde dochází k výměně činností prostřednictvím směny zboží & služeb. Kvantitativní směnný poměr mezi jednotlivými druhy zboží = =směnná hodnota, směnná hodnota vyjádřená v penězích = cena. Trh je systém s decentralizovaným rozhodováním, egoistický a sobecký. Přesto v něm panuje řád - "neviditelná ruka trhu" (Adam Smith) = každý, ač sleduje svůj vlastní zájem, je prospěšný svým chováním celé společnosti. Podmínky fungování tržního mechanizmu 1)Soukromé vlastnictví 2)Smluvní volnost 3)Volný vstup na trh
II. Typy trhů 1)Dle územní působnosti: Místní trhy se s vývojem dopravz spojily v národní. Světový trh je soubor trhů národních (ty jsou stále autonomní díky ochranářské fci států) 2)Dle počtu zboží: Dílčí trhy = trhy jednotlivých druhů zboží, agregátní trh = trh veškerého zboží v ekonomice 3)Dle předmětu koupě & prodeje: trh peněz, výrobních faktorů, produktů.
III. Tržní subjektyDomácnost - kupuje výrobky a služby k uspokojení svých potřeb - prodává práci a kapitál (úspory)na trhu výrobních faktorů Firma - prodává výrobky a služby - nakupuje výrobní faktory Stát - ovlivňuje trh, odstraňuje negativní dopady na ekonomiku - prodávající (státní podniky) - kupující (vládní zakázky)