Motivace - příklad 1 Firma zaměstnává dva prodejce, kteří mají pro svou činnost stejné podmínky, přičemž první dosáhl v minulém roce lepších výsledků než druhý. Jak ale rozlišit, nakolik je tento rozdíl výsledkem „náhody“ a nakolik ho lze přičíst horší práci druhého prodejce?
Motivace - příklad 2 Agentura pro výzkum veřejného mínění odhaduje výsledky referenda. Je jasné, že zeptat se všech obyvatel by pro ni bylo přinejmenším nákladné, spíše však neproveditelné. Kolika lidí se má zeptat, aby získala dost přesný výsledek, ale aby výzkum moc nestál?
Motivace - příklad 3 Manažer firmy se rozhoduje, jakou stanovit cenu opalovacího krému tak, aby maximalizoval zisk své firmy. Ví, že prodejnost krému závisí hlavně na jeho ceně, na úrovni jeho propagace, ale také na jiných, jím neovlivnitelných, faktorech (konkurence, počasí). Proto ví, že nemůže prodej krému při dané ceně a propagaci předpovědět přesně. Jak má tedy v takové situaci stanovit cenu?