V dnešní době se spolupráce mezi podniky stává klíčovým faktorem přežití v konkurenčním prostředí. Může jít o těsné formy spolupráce, při nichž zaniká právní subjektivita, ale i o spolupráci typu strategická aliance, síťové podnikání, či klastry, jež umožňují podnikům vyšší flexibilitu. Při vzniku těchto forem nesmí být opomenuta důležitost malých a středních podniků (MSP), které jsou obecně uznávány jako nejvyšší hybná síla ekonomiky. Jsou zdrojem inovací a snižují nezaměstnanost. MSP jsou však nuceny překonávat řadu omezení (finanční bariéra, nelze uplatnit úspory z rozsahu apod.). Jedině podporou spolupráce a partnerství se mohou MSP stát konkurenceschopnějšími, odolnějšími a stabilnějšími.
Síťové podnikání představuje spolupráci firem, které se navzájem doplňují a podílejí na konečném produktu. Využívají externalit a úspor z rozsahu, což vede ke snižování nákladů a zvyšování podílu na trhu. Jejich úspěšnost závisí na úrovni komunikační technologie a samozřejmě na míře kooperace. Mohou mít jak formální, tak neformální charakter a různou právní formu. Spolupracující subjekty nemusí nutně pocházet ze stejné oblasti. Jejich hlavním přínosem je dle Koleňáka následující: · Navýšení hodnoty produktů · Sdílení nákladů · Redukce konkurenčních střetů
V sítí mohou být zapojeny i orgány veřejné správy, výzkumné ústavy či vzdělávací instituce. Každá síť je jedinečná a každá potřebuje specifické vstupy k dosažení konkrétních cílů.
Strategické aliance fungují na podobných principech jako síť, jde však zpravidla o spolupráci menšího počtu subjektů. Jejich spolupráce spočívá v realizaci složitějších úkolů s cílem dosažení strategické výhody. Na rozdíl od sítí je kladen důraz na stejnou aktivitu všech členů. V podnikání síťovém má aktivita zúčastněných daleko větší rozptyl.
Klastry fungují na bázi sítí, jde však o složitější formu. Jejich základní charakteristiky budou popsány níže. Začaly se rozšiřovat v devadesátých letech minulého století a stále jich přibývá. Právě klastry, rozvíjející se i v české a moravskoslezské ekonomice, jsem si zvolil za téma bakalářské práce. Byť jich existuje v ČR již poměrně dost, je samotný pojem klastr málo známý nejen širší veřejnosti, ale také v podnikatelské sféře. Proto chci v této práci daný fenomén alespoň v nezbytné míře teoreticky uchopit a v praktické části pak identifikovat z webových stránek existenci a základní charakteristiky klastrů v ČR.