1. TEORETICKÁ VÝCHODISKA Objem a struktura příjmů je u jednotlivých velikostních kategorií obcí velmi odlišná. Největší část příjmů do obecních rozpočtů plyne z daňových výnosů (sdílené a výlučné daně); menší část příjmové stránky je tvořena nedaňovými příjmy vč. dotací. Objem daňových příjmů je ovlivňován zejm. hospodářským vývojem a v neposlední řadě rozpočtovým určením. Příjmy obcí jednotlivých velikostních kategorií jsou vysoce odlišné. Menší obce a obce bez vlastního majetku jsou silně závislé na daňových příjmech, kdežto obce větší a mající svůj vlastní majetek mají závislost na daňových příjmech menší. Menší obce v porovnání s většími obcemi mají menší daňový výnos na jednoho obyvatele. Objem a strukturu výdajů ovlivňují především rozpočtová omezení příjmů, zejména v případě politiky vyrovnaného rozpočtu. Na výši výdajů mají vliv: - potřeby lokálního veřejného sektoru, kdy statky spotřebovávají pouze obyvatelé dané obce; - rozsah odpovědnosti i pravomoci obcí za zabezpečování tzv. upřednostněných veřejných statků; - zabezpečování statků přesahující svým významem příslušnou obec; - množství statků s dopadem do externalit. Podíl jednotlivých výdajů je mezi obcemi odlišný; tento vývoj výrazně ovlivňuje velikost obce a počet obyvatel.