37. Veřejné projekty, charakteristika (VSI) Veřejný projekt můžeme chápat jako systémový návrh alokace veřejných zdrojů, který má (zpravidla) charakter investiční akce. Veřejný projekt zahrnuje jakékoliv aktivity, činnosti či úkoly probíhající v rámci veřejného sektoru, při kterých jsou použity veřejné výdaje. Výdaje mohou být vynakládány jednorázově nebo opakovaně. Veřejný projekt by měl splňovat alespoň jednu z násl. podmínek: • důležitá část zdrojů jeho realizace pochází z přímého nebo nepřímého veřejného financování, • k jeho realizaci jsou využity jiné nástroje hospodářské politiky (např. státní regulace cen, znárodnění…) • jsou s ním spojeny významné externality (zejména dopady změn právní úpravy) Rozdíly oproti soukromému sektoru: • podstatný podíl financování tvoří veřejné prostředky, • aktivity probíhají ve veřejném sektoru a ve veřejném zájmu, • směřuje k uspokojení veřejných potřeb, • bývá spojován s veřejnými zakázkami, • k jeho realizaci jsou využity jiné nástroje hospodářské politiky (státní regulace cen, znárodnění,…). Ekonomické analýzy pro hodnocení projektů: CMA (Cost Minimising Analyses) - analýza minimalizace nákladů - posuzuje obdobné či shodné projekty, nejjednodušší metoda (např. hodnocení dodávek od více dodavatelů - nejnižší cena) CEA (Cost Benefit Analyses) - analýza nákladů a užitků - měří a porovnává náklady vynaložené a náklady na jednotku na výstupu, posuzuje pouze kvalitu, kvalitu považuje za shodnou. CUA (Cost Utility Analyses) - analýza užitečnosti nákladů - hledá rovnováhu mezi kvalitou a kvantitou a počítá tedy jak s kvalitativními, tak kvantitativními výstupy. CBA (Cost Benefit Analyses) - analýza nákladů a užitků - striktně rozlišuje finanční toky projektu a ekonomické náklady. Sleduje náklady a přínosy v celém životním cyklu projektu. Osnova CBA